• NAV tájékoztató a jövedelemigazolásról

  • Megosztás

Évről-évre visszatérő probléma a NAV-nál, hogy a felsőoktatási intézmények a kollégiumi elhelyezéshez, illetve a különböző szociális jellegű juttatások odaítéléséhez bekérik a hallgatóktól a család jövedelemi viszonyait hitelesen alátámasztó jövedelemigazolásokat a családtagokra vonatkozóan. Jellemzően azonban az igazolások beszerzését a hallgatók az utolsó napokra hagyják, amely nagyon komoly fennakadást okoz a NAV ügyfélfogadási menetében. Ennek megelőzésére, illetve elkerülésére az alábbiakra hívjuk fel a kedves felsőoktatásban részt vevő hallgatók figyelmét.

A jövedelemigazolás igénylésének több módja is van. Mindegyik igénylési módhoz szükség van az alábbi IGAZOL nyomtatvány kitöltésére, amelyet érdemes még az ügyfélszolgálatra érkezés előtt megtenni.

 

Igénylési módok:

  1. 1. Személyesen a NAV központi ügyfélszolgálatán, Nyíregyházán (akár előzetes internetes időpontfoglalással), vagy bármelyik vidéki kirendeltségen (Mátészalka, Nyírbátor, Kisvárda, Fehérgyarmat).

Alapvetően kiegyensúlyozott ügyfélforgalom mellett az adóhatóság felvállalta azt az ügyfélbarát kiszolgálás jegyében, hogy a jövedelemigazolásokat az ügyfeleknek azonnal elkészíti, holott erre jogszabály alapján nem lenne köteles, mert az igazolásoknak 6 napos elkészítési határideje van. Éppen ezért előfordulhat az a helyzet, hogy ha valaki az utolsó napokra hagyja a kérelmet, és ezekben a napokban az ügyfélszolgálatokon nagyobb számú ügyfél jelentkezik ugyanebben a témában, akkor kapacitás hiánya miatt a NAV nem fogja tudni felvállalni az azonnali kiadást. Ilyenkor számítani kell arra, hogy akár több napig is eltarthat az igazolás elkészítése és adózóhoz történő eljuttatása. Ez nyilvánvalóan problémát fog jelenteni az ügyfeleknek, hiszen ennek következtében különböző kedvezményektől is eleshetnek, éppen ezért érdemes időben cselekedni és a többi igénylési módot is számításba venni.

A kiadott jövedelemigazolás 30 napig érvényes, így érdemes a kitűzött határidőnél hamarabb beszerezni.

A személyes ügyintézéshez egyebekben az Interneten keresztül előzetes időpont foglalására is lehetőség van a NAV hivatalos honlapján (www.nav.gov.hu) az alábbi elérési útvonalon: Ügyfélszolgálatok > Szolgáltatások > Ügyfélszolgálati időpont foglalása.

Ezzel gyakorlatilag nagyobb tömeg esetén sem szükséges hosszan várakoznia az ügyfélnek.

Fontos kihangsúlyozni, hogy ha a hallgató kívánja az igazolásokat a hozzátartozói helyett beszerezni, akkor ehhez minden egyes ügyfélre vonatkozóan külön-külön szabályos meghatalmazással kell rendelkeznie.

  1. 2. Postai úton is lehetőség van a kérelem NAV-hoz való eljuttatásában. Ekkor szintén az IGAZOL nyomtatványt kell kitöltve megküldeni mindenkire külön-külön.
  1. 3. Aki rendelkezik Ügyfélkapus regisztrációval, az egyszerűen otthonról, elektronikus úton is megkérheti az igazolást, fontos azonban kihangsúlyozni, hogy mivel ebben az esetben a hozzátartozók jövedelemigazolásáról van szó, ezért nekik maguknak kell ügyfélkapus regisztrációval rendelkezniük.

Ez bármelyik NAV ügyfélszolgálaton, kirendeltségen elintézhető, erre az ügytípusra a fentieknek megfelelően szintén lehet a NAV honlapján előzetesen időpontot foglalni.

Ügyfélkapu nyitásra egyebekben bármely okmányirodában is lehetősége van az ügyfeleknek.

  1. 4. Telefonos úton is kérhető a jövedelemigazolás, ekkor viszont egy bizonyos kódra van szüksége az ügyfeleknek a rendszerben való azonosíthatóság érdekében.

A kód megképzése hosszabb időt vesz igénybe, így azt érdemes már korábban megigényelni.

Ezt követően ezzel hívható a NAV Ügyfél tájékoztató vonala a 06-40/ 20-21-22-es telefonszámon.

A teljes dokumentum letöltése a formanyomtatványokkal eggyütt letölthető: itt.

Vissza az előző oldalra

2014. September 9. - 15:10